Skupina európskych subdodávateľov napísala list na podporu ich podnikania zo strany orgánov Európskej únie. Poukazuje na ekonomický význam sektora pre celé európske hospodárstvo. Obáva sa však tlaku zahraničnej konkurencie. Výrobcovia tak chcú lobovať za povinné percento súčiastok vyrobených v Európskej únii. Automobilový priemysel v českej ekonomike má ešte väčší význam ako ho popisujú európski výrobcovia, napriek tomu rok 2024 bol pre domácich výrobcov automobilov a súčiastok do áut rekordný.
Pomôcť európskemu priemyslu zameranému na výrobu súčiastok pre automobilky by malo pomôcť prijatie pravidiel týkajúcich sa pravidiel "minimálneho miestneho obsahu". Ide v podstate o kopírovanie regulácie v USA, ktorá vyžaduje minimálne 75 % miestnej produkcie v konečnom výrobku.
Aká by mala byť podiela európskych súčiastok na konečnom produkte podľa dopisu lobbistov, ktorý zverejnil server Politico, nie je známe. Dokument však zásadným spôsobom upozorňuje na význam tohto priemyselného odvetvia pre celú európsku sedemadvacítku.
"Automobilový priemysel je odvetvím hromadnej výroby, ktoré zohráva dôležitú úlohu vo výrobe automobilov, národných a regionálnych ekonomík. Neobmedzuje sa len na výrobcov automobilov, ale zahŕňa celý priemysel. Sieť dodávateľov a nepriamych prispievateľov, ktorí sú zodpovední za 75 % obsahovej hodnoty automobilového priemyslu. V Európe tento ekosystém dodávateľov predstavuje 8 % HDP a 13 miliónov pracovných miest, podobný dopad je pozorovaný aj v iných regiónoch sveta,"
Zhrňuje list význam celého sektora.
Naviac podľa podpísaných firiem by príliv lacnejších súčiastok z priestoru mimo Európskej únie ohrozil politiku redukcie uhlíkovej stopy, keďže by sa na produkty nevzťahovali platné európske kritériá. Zďaleka nie všetci hráči v tomto sektore sú však v podobných úvahách za jedno.
Nápad smeruje predovšetkým proti čínskej konkurencii, ktorej pozornosť by sa mohla s rastúcimi colami v USA presunúť do Európy. Hoci Donaldom Trumpom avizované navyšovanie ciel pre Čínu nie je v USA momentálne na stole, nižšie ceny čínskych produktov môžu európsky trh bez ďalšej regulácie ďalej ovplyvňovať.
Niektorí výrobcovia automobilov a ich súčastí však majú pomerne veľké investície v Číne a podobná legislatíva by mohla ich tam konania naopak poškodiť. To sa týka najmä nastupujúcich elektromobilov.
Tieto sú konštrukčne jednoduchšie a rad súčastí vyrábaných pre autá so spaľovacími motormi bude s rastúcim množstvom áut na elektrinu menej požadovaná. Ale najväčší automobilový koncern v Európe, Volkswagen, sa v tomto segmente nedaří. Volkswagen je dnes symbolom problémov nemeckej ekonomiky. Nedostatočný dôraz na vývoj elektromobility oproti americkým a čínským výrobcom spôsobil, že automobilka v tejto oblasti stráca a minulý rok dokonca zavrela niektoré svoje továrne.
Do koncernu patrí aj najväčší domáci výrobca automobilov Mladoboleslavská Škoda Auta. Domáci automobilový sektor je pre národné hospodárstvo ešte významnejší než ako pozíciu priemyselného odvetvia referuje spomínaný list. Na české HDP sa podieľa až 10 % a tvorí celú štvrtinu českého exportu. Rok 2024 bol však pre českých výrobcov rekordný.
"Napriek zhoršujúcim sa podmienkam, či už ide o rozkolísané dodávateľské reťazce, negatívny vplyv geopolitických konfliktov, pomalý vývoj ekonomiky alebo pretrvávajúce vysoké ceny energií, sa automobilovému sektoru v roku 2024 podarilo dosiahnuť mimoriadne výsledky. Celková výroba osobných automobilov v Českej republike medziročne vzrástla o 3,9 % na historicky rekordný objem 1 452 881 vyrobených osobných vozidiel. Tieto čísla sú jasným dôkazom, že český automobilový priemysel zostáva kľúčovým pilierom domácej i európskej ekonomiky,"
komentoval rekordný rok 2024 Martin Jahn, prezident Združenia automobilového priemyslu.
Na prežitie firiem v automotive bude zásadná schopnosť adaptačie na technologický vývoj automobilov. Pomôcť môže rozšírenie výroby čipov na pobočke Onsemi v Rožnove pod Radhošťom dohodnuté vlani českou vládou. Na dobrej ceste je tiež napr. významný hráč v obore s továrňami v Rakovníku, Žebráku, Humpolci a Podbořanech, Valeo. Francúzska firma má navyše v Prahe aj vývojové centrum. Sústreďuje sa tu na snímače a asistenčné prvky automobilov, ktorých sa v nich nachádza čoraz viac. Ale aj Valeo je zároveň jedným zo signatárov lobbistického listu volajúceho po ochrane trhu pred čínskym dovozom podľa vzoru USA.
Zdroje: autorský článok, politico.eu, ft.com, autosap.cz, ekonom.cz,