Preprava zásielok sa stala v čase pandémie, keď bola väčšina obchodov zatvorených, doslova hitom, na ktorý sa začala spoliehať veľká časť Čechov. Trend posielania balíkov a ďalších zásielok tak ešte viac posilnil. Každoročne sa v Česku odošlú desiatky miliónov zásielok.
Dominantným poskytovateľom prepravných služieb je Česká pošta. O jej význame svedčí okrem iného fakt, že je po Agroferte druhou najväčšou českou firmou. Zamestnaných je v nej necelých 30 000 ľudí.
Podľa jej riaditeľa Romana Knapa zaistí pošta denne odoslanie v priemere až 250 000 zásielok, čo ročne znamená viac ako 90 miliónov. Väčšiu časť stále ešte tvoria listové zásielky, význam tých balíkových ale narastá.
„Od roku 2023 podľa všetkých predikcií prvýkrát objem balíkových zásielok z pohľadu výnosov prekročí hranicu listov,“
„Ľudia jednoducho čoraz menej posielajú papierové listy, digitalizácia je všade. Zrejme dôjde k povinnosti rozšírenia používania dátových schránok, takže Česká pošta naozaj musí byť na tento trend pripravená,“
Pošta súčasne úzko spolupracuje s niektorými inými veľkými subjektmi a úradmi. Príkladom je Česká správa sociálního zabezpečení, Poštovní spořitelna skupiny ČSOB alebo stávková spoločnosť Sazka.
Monopol pošty sa však skončil už pred viac ako ôsmimi rokmi. Na trhu je totiž aj množstvo ďalších hráčov, ktorí sa zaoberajú prepravnými službami. Jednou z nich je napríklad ShipEx, ktorá má uzatvorené zmluvy s DHL, UPS, FedEx, PPL a ďalšími známymi spoločnosťami. Ide o porovnávač prepravných spoločností, vďaka ktorému záujemca dostane tú najvýhodnejšiu službu.
„Vďaka tomu, že spolupracujeme so všetkými prepravnými kľúčovými firmami, poskytujeme tiež tú najširšiu škálu prepravy. Súčasne zaisťujeme kompletný servis. Našou výhodou ale nie je len rozsah ponuky, ale i fakt, že vďaka veľkým objemom patríme k tým najlacnejším,“
„Zákazník nemusí nikam chodiť, zásielku si u neho jednoducho vyzdvihneme. Všetko sa rieši online. Za posledný rok sme aj vzhľadom na pandémiu koronavírusu zaznamenali nárast objemu prepravovaných zásielok o 60 percent. Keďže sme nemali žiadnych investorov, museli sme si vybudovať vlastný softvér a zohnať na to vhodných ľudí, pretože technológie sú pre nás kľúčové. Na ďalšie obdobie pripravujeme vlastnú mobilnú aplikáciu. V súvislosti s dôrazom na kvalitu životného prostredia navyše predpokladáme, že sa budú autá určené na prepravu časom postupne elektrifikovať,“
Fenoménom posledných rokov je tiež Zásielkovňa Simony Kijonkovej. Tá sa už stihla stať v stredoeurópskom priestore, kde pôsobí, doručovacím obrom. Zatiaľ čo predminulý rok mala firma necelých 20 miliónov prepravovaných zásielok, minulý rok to už bolo okolo 40. Tento rok sa očakáva, že to bude až okolo 70 miliónov! A to aj vďaka spojeniu s obchodným reťazcom Lidl a skupinou CPI Radovana Vítka, čo by malo dohromady ponúknuť 2 500 výdajných boxov, cez ktoré sa doručí až 80 tisíc zásielok.
„Zásielkovňa nikdy nebola logistická firma, ale najmä technologická firma. Inak by sme nikdy nerástli medziročne o 140 percent. Rozhodne nikdy nebudeme predávať ani nakupovať niečí tovar. Sme tým, čím sme boli vždy, teda digitálnou platformou, pomáhame internetovým obchodom s expanziou, s logistikou a v budúcnosti aj s platbami. Zásielkovňa je úspešná vďaka menším prevádzkovateľom živnosti a sme de facto most medzi nimi a e-commerce, ktorý by nikdy neprežil pandemickú situáciu bez výdajných miest,“
Zásielkovňa pritom ešte donedávna spolupracovala s Českou poštou a prostredníctvom nej len minulý rok doručila zákazníkom 600 tisíc zásielok. Pre údajne zlú kvalitu práce pošty sa však v januári rozhodla partnerstvo ukončiť. Jedným z dôvodov bolo okrem iného to, že štátny moloch stihol okolo vianočných sviatkov podľa vyšetrovania doručiť do druhého dňa len okolo 15 percent všetkých dohodnutých objednávok Zásielkovne.
„V rámci našej širokej siete výdajných miest sme si aj v období pred Vianocami oproti tomu doručovali do druhého dňa 97 percent zásielok. Zo strany Českej pošty nám navyše chýbal proaktívny a partnerský prístup,“
„Česká pošta vo vianočnej sezóne navyše verejne prezentovala klamlivé informácie poškodzujúce našu značku. V takom partnerstve nebolo možné ďalej zostať a boli sme preto nútení prijať rozhodnutie o jeho ukončení.“
Knap síce priznáva, že niektoré problémy mohli nastať, napriek tomu dnes už bývalej spolupráci neprikladá až taký význam. V rozhovore pre LP-Life.sk uviedol:
Zásielkovňa na to reagovala tým, že koniec spolupráce s Českou poštou neznamená pre jej zákazníkov negatívne dôsledky a malo by to naopak viesť k zlepšeniu služieb a vyššiemu zákazníckemu komfortu.
„Pošta neustále zvyšovala ceny, ktoré nezodpovedali objemu podaných zásielok, a v dôsledku tohto pravidelného zdražovania sme sa dostali do bodu, keď sme boli v podstate na každej zásielke stratoví. Česká pošta nám navyše oznámila, že od januára 2021 dochádza k ďalšiemu zdraženiu, čím by sme sa dostali na úplne neprijateľné podmienky s ohľadom na ročný počet zásielok, ktoré sme Českej pošte odovzdávali,“
Zatiaľ čo Česká pošta niektoré svoje pobočky uzatvorila a počet zamestnancov skôr redukuje, ostatní dávajú prednosť expanzii, ako ukazujú príklady ShipExu a Zásielkovne. Dominantného poskytovateľa prepravných služieb navyše možno čaká ešte väčšia zmena. Ministerstvo vnútra ako jeho zakladateľ totiž plánuje, že chce Českú poštu do troch rokov rozdeliť na dve samostatné firmy. Prvá by spravovala stratovú sieť pobočiek a zaisťovala služby pre štát. Druhá by sa venovala komerčným službám, najmä zárobkovej preprave balíkov.
„Nastavili sme vnútornú štruktúru tak, aby všetko fungovalo, ale musí to byť naozaj transparentné a jasné, ktoré služby sú konkurencieschopné, ktoré sú komerčné a ktoré pôsobia na otvorenom trhu, a čo je to, čo štát garantuje občanom,“
Salichov zo ShipExu si myslí, že budúcnosť v tomto odbore patrí najmä súkromným firmám, ktoré dokážu lepšie predvídať technologický vývoj a konkrétne potreby zákazníkov.
„Pošta je štátna firma. Nemyslím si, že by sa ešte nejako zásadnejšie premenila. Jej význam bude postupne skôr klesať,“
Biznis prepravných služieb postupne narastá. Od kedysi obľúbeného posielania listov sa ale čoraz viac začína zameriavať na prepravu balíkov a nové technológie, ktoré sú s tým spojené. Na trhu posilňujú najmä súkromné firmy. Naopak, Česká pošta hľadá vlastnú novú tvár, ktorá jej pomôže odolať konkurencii a udržať si aj v 21. storočí svoje výsadné postavenie. Ak sa to nepodarí, nemusí v súčasnej podobe prežiť.