Sú štýlové a neprehliadnuteľné. Určite aj vy už peknú chvíľu snívate o fešáckych fúzoch. Prečo si ich teda nevypestovať práve teraz? Navyše to pomôže dobrej veci – šíriť povedomie o mužskom zdraví. Blíži sa totiž november a s ním aj osvetová kampaň Movember.
Začalo to spojením anglických slov Moustache a November a recesistickou akciou skupiny austrálskych surferov v roku 2003, ktorí sa snažili vrátiť fúzy späť do kurzu. Pretransformovalo sa to na jednu z najväčších kampaní informujúcich o mužskom zdraví na svete. Už za niekoľko dní sa tak mnohí muži naposledy oholia a do konca mesiaca si nechajú narásť fúzy, aby tým podporili boj proti rakovine prostaty. A vy sa k nim môžete pridať!
Rakovina prostaty je totiž najčastejšie mužské nádorové ochorenie a mužov s ním každoročne pribúda. V roku 2018 ho českí lekári odhalili u takmer 8 000 mužov a viac ako 1 300 ochoreniu podľahlo. Ak sa pritom choroba odhalí včas, je možné ju takmer vždy vyliečiť.
„Svedčí to o tom, že náš zdravotnícky systém je veľmi dobrý. Je schopný pacientov s rakovinou prostaty veľmi dobre liečiť,“
Nádor prostaty navyše nebolí, prejavuje sa spravidla len zväčšenou prostatou a zvýšením hladiny PSA v krvi. Najčastejšie síce postihuje sedemdesiatnikov, začína sa však u mužov objavovať už okolo 43. roku veku.
Muži však chodia k urológovi často neskoro a zanedbávajú preventívne prehliadky. Žiadna iná prevencia pritom podľa odborníkov neexistuje.
„Existuje mnoho hypotéz, rad mýtov. Nič z toho ale nebolo potvrdené. Z toho dôvodu je pri prevencii rakoviny prostaty potrebné dbať na sekundárnu prevenciu – chodiť na preventívne prehliadky,“
Muži navyše často nemajú o ochorení dostatok informácií. Potvrdil to aj prieskum, ktorý vykonal nadačný fond Muži proti rakovine medzi 330 respondentmi a respondentkami. Práve ten prišiel s prekvapivým výsledkom, že čo sa týka prevencie, je kľúčové zapojiť aj ženy.
Okrem toho, že zvyšujú apel na mužov, tiež toho viac vedia. Napríklad z dvanástich otázok týkajúcich sa rakoviny prostaty odpovedali ženy správne na osem z nich, zatiaľ čo muži len na štyri.
Kampaň Movember sa snaží zmeniť práve pohľad mužov na ich zdravie a informovať ich. Do našich končí sa dostala v roku 2009.
zaspomínal si koordinátor kampane Jiří Hofreiter. V roku 2014 sa však do kampane pripojili rôzni ambasádori, medzi nim napríklad aj Karel Gott. Dnes už sa tak do kampane zapájajú muži všetkých vekových kategórií, ženy, celé rodiny, ako aj profesijné skupiny, ako napríklad policajti či hasiči.
Okrem toho, že si necháte narásť fúzy, môžete sa zapojiť aj tým, že za mesiac ubehnete alebo prejdete 60 kilometrov. Alebo že zorganizujete online stretnutie.
„Peniaze, ktoré vyberieme v Česku, sa do Českej republiky prostredníctvom Movember Foundation vracajú, a to prostredníctvom nadačného fondu Muži proti rakovine,“
dodal Hofreiter. Nadačný fond ich potom využíva na osvetové a preventívne programy – napríklad na tlač informačných materiálov, prevádzku linky či nákup lekárskeho vybavenia.