Od novembra sa v Česku končí vládne moratórium na splácanie úverov. Koronavírusová kríza ale naďalej pokračuje a mnoho ľudí má v túto chvíľu minimálne príjmy či dokonca prišli o prácu. Ako riešiť aktuálnu situáciu, ak stále nemôžete splácať svoje úvery? Spýtali sme sa za vás.
„Ak sa pre klienta stav počas koronavírusovej krízy nezmenil alebo sa, naopak, zhoršil, odporúčame bezodkladne kontaktovať veriteľa. Seriózny poskytovateľ úverov má vždy mechanizmy, ako sa k takejto situácii postaviť a nájsť prechodné riešenie, ktoré bude vyhovovať obom stranám,“
hovorí Miroslav Zborovský, ombudsman klientov Home Credit, ktorý očakáva, že zhruba 15 – 20 % klientov bude potrebovať po konci splátkového moratória individuálny prístup.
Jeho slová potvrdzujú aj hovorcovia najväčších českých bánk. Základom je komunikácia a včasné riešenie problémov. Vždy sa dá nájsť možnosť, ako situáciu vyriešiť.
Jedným z prechodných riešení je možnosť modifikácie splátok podľa aktuálnej potreby. Napríklad MONETA ponúka možnosť dočasného odkladu splátok pre klientov, ktorí sa ocitli v ťažkej finančnej situácii, a to až o 3 mesiace. Je však nutné uviesť, že na rozdiel od vládneho moratória ide o možnosť odkladu splátok, ktorá je úročená. O odklad môžete požiadať prostredníctvom online formulára. Nemusíte sa obávať značnej finančnej záťaže ani po uplynutí trojmesačnej lehoty. Splátkový kalendár bude predĺžený primerane splácaniu dodatočných nákladov.
Ak je pre vás trojmesačný odklad nedostatočným riešením, MONETA bude ponúkať mechanizmus s dlhodobým horizontom, a to formou „Covid pohotovosti“. Ide o kombináciu úpravy úrokovej sadzby a splátkového kalendára. Kompletný program vrátane detailov bude predstavený začiatkom decembra.
Česká spořitelna poskytuje svojim klientom individuálny odklad splátok na 3 mesiace alebo zníženie splátok na 6 mesiacov a firemným klientom individuálny odklad splátok na 3 mesiace alebo individuálne posúdenie zníženia splátok až na 6 mesiacov.
Banky sa snažia v tejto neľahkej situácii vyjsť svojim klientom v ústrety. Ak nemôžete splátku zaplatiť, AIRBANK, RAIFFEISEN BANK, ČSOB a iné banky vyzývajú využiť možnosť obrátiť sa na ich bankárov. Bankár s každým individuálne prediskutuje danú situáciu a navrhne konkrétne riešenie. Na nájdenie ideálnych možností vyriešenia situácie je nesmierne dôležité včasné kontaktovanie banky a oznámenie problému. Bližšie informácie nájdete na internetovej stránke danej banky alebo na infolinke.
„Toto náročné obdobie pomáhame preklenúť už od vypuknutia prvej vlny koronavírusu, keď naši klienti využili možnosti odkladu splátok u takmer 65 tisíc úverov,“