Všadeprítomná pandémia koronavírusu so sebou v posledných mesiacoch prináša nielen dramatické správy o počte nakazených, ale aj pozornosť zameranú na tých, ktorí stoja v prvej línii alebo sa snažia inak pomáhať. Spoločenská zodpovednosť, o ktorej sa inak hovorí predovšetkým v marketingových manuáloch, tak dostáva veľmi konkrétne obrysy.
Jednou z ikon boja za záchranu ľudských životov počas pandémie spôsobenej koronavírusom sa stali priehľadné ochranné štíty, ktoré si zdravotníci začali pri práci nasadzovať na tvár, aby chránili vlastné životy. Len málokto si pritom uvedomoval, že nápad na ich výrobu vznikol vo firme Čecha, ktorý sa 3D tlači venuje už od študentských čias. Doslova do celého sveta sa tak dostali státisíce týchto pomôcok. Okrem nemocníc a praktických lekárov ich postupne mohli využívať aj učitelia alebo personál domovov dôchodcov.
Dobrovoľná pomoc od tých, ktorí za svoje hlavné poslanie zvolili najmä tvorbu zisku, ukázala, aké dôležité môžu byť takéto subjekty pre celú spoločnosť. A nezáleží ani toľko na tom, či ide o veľkú nadnárodnú korporáciu alebo firmu s niekoľkými stovkami zamestnancov so sídlom v pražských Holešoviciach.
Počas nástupu pandémie sa pozornosť všetkých, ktorí majú na starosti oblasť spoločenskej zodpovednosti (CSR) v jednotlivých firmách, sústredila na aktivity spojené so starostlivosťou o zdravie. Rúška sa v tejto súvislosti šili nielen pre vlastnú potrebu, ale aj pre ostatných. A to bola len jedna z foriem pomoci.
hovorí zakladateľka realitnej kancelárie Elena Jakubovič, ktorá stojí aj za projektom nadačného fondu Naše plíce. A prečo spojenie realitného biznisu a starostlivosti o zdravé pľúca? Elena Jakubovič a jej tím veria, že medzi týmito oblasťami existuje súvislosť:
„Tentoraz chceme ísť o krok ďalej a dlhodobo pomáhať českým odborníkom a nemocniciam pod záštitou nadačného fondu Naše plíce. Myslím, že dobre vybraný dom alebo byt je miestom, kde sa vám bude dýchať s ľahkosťou. A tento pocit by sme všetci mali mať možnosť zažívať, preto som našu charitatívnu činnosť zamerala na starostlivosť o pľúca.“
Mladoboleslavská Škoda Auto, ktorá je súčasťou koncernu Volkswagen, síce minulý rok zastavila výrobu na dlhšie ako mesiac, ale aj napriek tomu jej zamestnanci nezaháľali. Rozhodli sa rozvážať po kraji pomoc. Samotná firma následne darovala stovky svojich áut za 3,4 milióna eur na sociálne a zdravotné služby. Nechýbali ani požičané elektrické skútre, ktoré využili nielen zdravotníci, ale aj zamestnanci sociálnych služieb, neziskoviek a miest a obcí.
Podľa prieskumu Ipsos CSR & Reputation Research, ktorý prebehol minulý rok v decembri, sa v Česku zvýšil dôraz CSR aktivít zameraných na starostlivosť o zdravie až na 27 %. Do pozadia naopak ustúpili témy spojené s komunitným životom, rovnosťou v spoločnosti či humanitárnou pomocou. Viac než štvrtina populácie takisto uvádza, že firemná angažovanosť počas pandémie pozitívne ovplyvnila ich vzťah k danej značke.
„Je dôležité predvídať a pripraviť sa. Teraz to bola pandémia, ale predtým to bývali najmä živelné katastrofy. Krízovú pomoc poskytujeme už veľa rokov a neustále ju vylepšujeme, takže keď prišla pandémia, mohli sme reagovať zo dňa na deň,“
Ešte podstatnejší než rýchlosť je však nápad. Teda myšlienka, z ktorej projekt spoločenskej zodpovednosti vychádza. A nemusí ísť len o koronavírus.
„Zatiaľ čo firmy, ktoré ponúkajú služby, by sa podľa Čechov mali viac zamerať na rozvoj spoločnosti a správanie k zákazníkovi, potravinové reťazce na svojich zamestnancov. Tabakové firmy a výrobcovia alkoholu by mali hlavne kompenzovať negatívny vplyv svojho podnikania na spoločnosť, technologické a energetické firmy by sa mali sústrediť najmä na environmentálne témy,“
Známym príkladom pomoci bol minulý rok krok miliardára Karla Komárka, keď Čína zrušila objednávku pián a klavírov značky Petrof určených pôvodne pre tamojší trh. Len pripomenieme kontext: z dôvodu návštevy predsedu Senátu Miloša Vystrčila na Taiwane čínska strana neprevzala už objednaný tovar, ktorý mal hodnotu viac ako 5 miliónov korún. Dôvod bol politický. Čína totiž Taiwan považuje za svoju odštiepenú provinciu.
„Hneď ako sme sa o probléme dozvedeli, rozhodli sme sa, že klavíry kúpime. S manželkou sme sa dohodli, že ich naša nadácia obratom venuje českým školám. Priali by sme si, aby sa tých 11 nástrojov stalo symbolom českej hrdosti a súdržnosti,“
uviedol vtedy Komárek. Reakcie domácej verejnosti na seba nenechali čakať. Na sociálnych sieťach túto iniciatívu sprevádzali tisíce lajkov a hneď prvý deň po tomto oznámení domáce médiá zverejnili okolo 40 článkov a reportáží. Reklama na nezaplatenie!
O tom, že oblasť CSR neradno podceňovať, svedčí okrem iného aj to, že ju viac než polovica domácej populácie považuje za faktor, ktorý ovplyvňuje jej nákupné správanie. Štúdie takisto uvádzajú, že 65 % Čechov je ochotných si za spoločensky zodpovedný produkt priplatiť.
Medzi oblasti, ktorým by sa veľké firmy mali vo svojich CSR aktivitách venovať, dlhodobo patrí ochrana životného prostredia a férové správanie k zamestnancom. Koronavírus pre nás onedlho možno už nebude tak pálčivou témou, ako sa v tejto chvíli ešte javí. Spoločenská zodpovednosť firiem tu však zostane. Stále bude treba pomáhať.
„Nikto by nemal zostať v týchto aktivitách izolovaný. Budúcnosť patrí spolupráci medzi ľuďmi, prírodou a planétou,“