Vystudovala kozmetológiu na VŠCHT a od výroby práškov na pranie ju život zaviedol až do riadiacej kresla českej farmaceuticko-kozmetickej firmy. Dnes vytvára receptúry krémov, sér alebo masiek na vlasy pre českú značku, ktorá sa zaoberá kozmetickými aj farmaceutickými výrobkami s obsahom CBD. Porozprávali sme sa o tom, či kozmetika naozaj funguje, o účinkoch CBD, o estetických úpravách, aké sú trendy v kozmetike a či by mal o seba starať muž.
Opravdu kozmetika funguje? V čase, keď je mnoho variant? Nie je to obchod s ilúziou?
Toto je skvelá otázka pre niekoho, kto posledných pätnásť rokov nerozumie nič iné než mieša kozmetiku. Áno, asi sa očakáva, že poviem, že to funguje. A áno, proste to funguje. Tak kozmetika ako každý iný odbor prešla veľkým vývojom. Ja to najčastejšie prirovnávam k mobilným telefónom a to čo bolo úplne nemožné pred dvadsiatimi rokmi je teraz úplne bežné. Za mňa, keď ja vidím nové trendy high-tech látky tak to je technologická špička, takže to funguje.
Čomu môžeme v dnešnej dobe veriť? Určite sú aj nejaké mýty. Môžeme sa od niečoho odraziť a naopak môžeme spomenúť aspoň tri mýty?
Ja vždy radím spotrebiteľom, aby sa zamysleli nad tým, čo im ten výrobca sľubuje. Keď už je to príliš lákavá rozprávka tak obvykle to nemusí byť pravda. A typické mýty, ktoré sa sľubujú je, že kozmetika lieči, že vám vylieči ekzém, že vám vylieči lupénku, to nie je v kompetencii kozmetiky z jej definície, z jej štruktúry. Liečiť nemôže. Bude vám nejakým spôsobom modifikovať pokožku, váš pocit, vzhľad tej pokožky, to áno, ale nikdy vám nebude liečiť choroby a ani nebude pôsobiť ako prevencia proti oparom. To je najčastejší mýtus, čo vidím, najčastejší prehrešok výrobcov, že sa nechajú uniesť „toto vám vylieči x, y, z vecí.“ To fakt nie. Druhý mýtus, ktorý je častý je, že kozmetika z lekárne, že je kvalitnejšia alebo že má iné parametre než kozmetika z drogérie a to nie je pravda. Ako nástroj je niečo kozmetika tak na to platia rovnaké paragrafy. Legálny proces uvedenia kozmetiky na trh európskej únie je úplne rovnaký pre prípravok z lekárne aj pre prípravok z drogérie. Tretí mýtus je, že bio kozmetika alebo prírodná kozmetika je bezpečnejšia než konvenčná kozmetika, ktorá má nejaký obsah syntetiky. To pravda nie je, pretože opäť to súvisí s tou lekárňou alebo s drogériou. Parametre na bezpečnosť sú rovnaké pre všetky kategórie, či je to prírodné, či to má 5 % syntetiky, či to má viac percent syntetiky, vždy je to kozmetický produkt, posudzuje sa ako celok a parametre na jej bezpečnosť sú pre kozmetiku všade rovnaké.
Aké vzdelanie musím mať, aby som mohla fungovať v oblasti kozmetiky. Ako ste to mali Vy a od koho ste sa učili a ako ste sa k tomu dostali?
Povedzme skôr, aké vzdelanie by ste mala mať. Veľa ľudí robí kozmetiku a nemá vzdelanie a to je pre mňa úsmevné, aby operoval trebárs lekár, kto nie je lekár. Za mňa je dobré, keď je človek chemik, má chemické vzdelanie. Často aj farmaceuti sú schopní zmiešať obstojne kozmetiku. Veľký omyl je, že kozmetiku vyvíja dermatológ. Dermatológ je lekár, ktorý sa zaoberá kožnými problémami, chorobami pokožky a je to obvykle veľmi skúsený praktik. Rozhodne by som nechcela znižovať ich dôveryhodnosť, ale dermatológ je ten, čo tie kozmetické produkty používa.
Je tam nejaký rukopis? Keď si vezmem nejaký výrobok, dá sa to poznať?
Ja svoje poznám. Dovolím si povedať, že ich poznávam kvôli tomu, že ja používam veľa inovatívnych vecí, veľa inovatívnych emulgátorov. Niekedy príde aj dodávateľ a povie „tento emulgátor je tak drahý, že ho predám len Vám.“ Nie všetci sú ochotní tak investovať do toho zloženia. Nie je to len o cene, ale je to asi tak ako keď hudobný skladateľ skladá hudbu, tam ten rukopis spoznáte a toto je tiež zloženie svojho druhu a naozaj keď sa pozriem na tú štruktúru, tak ja poznám svoje veci aj po rokoch.
Poznám to ja, ako úplný laik?
Treba moja mamka to pozna aj. Tak už s mojimi kozmetickými produktmi žije veľmi dlho a koľkokrát mi povie „ty si mi priniesla zase niečo, čo si nerobila ty, však?“ A ja hovorím „to som nerobila ja, to je len nejaký vzorok, čo som dostala.“ Moji užívatelia, ktorí to majú dlhodobo tak už aj tí to poznajú.
Momentálne spolupracujete s českou kozmetickou značkou, ktorá má vo svojich produktoch zložku CBD. Môžete prezradiť niečo o týchto produktoch?
Hlavnou zložkou je kanabidiol. Začali sme s tým pracovať už veľa rokov späť, už v roku 2017. Spolu s kolegom sme začali kozmetiku vyvíjať a treba povedať, že keby jedna desatina tých vecí, čo sa hovorí o kanabidiole, tak by bol na svete krásne. Je to látka s veľkým dermatologickým potenciálom, dokáže naštartovať regeneračné procesy v pokožke, ale je potrebné povedať aj stranu B, ak bude v zlej matrici, iba v nejakom oleji alebo v masle rozpustená, tak ten efekt nebude nikdy taký ako keď to bude v štruktúre kryštálov v emulzii, keď tam budú aj ďalšie látky, ktoré svojimi účinkami doplnia. Nikdy to nie je len o tej jednej látke, je to o kompozícii, celku a k tomu kanabidiolu tam musia byť aj ostatné látky. On vás nezhydratuje, urobí regeneráciu pokožky, preto je dobré, keď tam je niečo na tú hydratáciu, napríklad kyselina hyalurónová. Je dobré, keď tam je nejaký vitamín. Dobrá látka so skvelým potenciálom ale nemôže urobiť všetko, nie je magická.
Líšia sa tieto produkty s CBD nejakým spôsobom od týchto výrobkov, ktoré sú už na trhu?
Ten konopný trh je ako trh „wild wild west“ príde mi, že každý kto má sudí pár končatín tak tu rozumie konope a konopnému priemyslu. A nie je to tak a rozhodne to nie je tak, že kto má CBD, že je schopný z toho pretaviť finálny produkt, zmysluplný. Ten, ktorý má požadované účinky, a veľká väčšina konopných produktov s obsahom CBD je skutočne veľmi triviálna, pretože niekto vezme kanabidiol v niečom ho rozpustí a to je všetko a čaká sa na zázrak. Tak to skutočne nefunguje. Potrebujete niečo viac než len hrniec, varešku a sporák, kde ten kanabidiol v oleji rozpustíte, potrebujete technológie. Áno, sú na trhu produkty, ktoré sú na špičkovej úrovni ale sú tu aj úplné opaky. Je to ako v každom inom obore, ako máte dobrého a zlého kuchára, ako máte dobrého i zlého murára, tak máte špičkový produkt s kanabidiolom a potom máte „niečo s kanabidiolom“ a ani by som to nenazývala produktom.
Čo hovoríte na prípadný zákaz CBD?
Kozmetike sa to netýka. CBD je "novel food" nemala by byť používaná do doplnkov stravy ani do potravín, kým nebude deklarovaný jej toxikologický profil a to je otázka na SZPI, ministerstvo pôdohospodárstva ako sa stavia k európskej legislatíve. V podstate v Európe v niektorých krajinách ten zákaz prebieha. V kozmetickom priemysle CBD ako zložka ani nebolo avizované, že by ju niekto zakázal. Je teda potrebné rozlišovať čo je kozmetika, doplnok stravy a čo je potravina.
Čo v kozmetike znamená fermentácia?
Je to prevzaté z potravín. Zjednodušene povedané, fermentačný proces je proces, kedy vezmem veľké molekuly, ktoré pomocou enzýmov alebo pomocou mikroorganizmov naskladáme na molekuly menšie. A zmysel je ten, že tie molekuly si dokáže pokožka lepšie prebrať. Typickým príkladom fermentácie sú takzvané prebiotika. Vezmeme zložité sacharidy, naskladáme ich a ten produkt prebiotikum slúži ako prirodzená potrava pre náš mikrobióm. Fermentácia je teraz veľmi hojne využívaný proces, kde využívame klasických prírodných metód, aby sme dosiahli výsledku.
Ako zistím, či kozmetika funguje?
Spoznáte to na sebe. Regeneračný cyklus bunky trvá 28 dní a najneskôr za mesiac by ste mali vidieť na sebe nejaké zmeny. Existujú látky, ktoré to dokážu trochu skôr. Sú štúdie o látke, ktorá to dokáže za 14 dní, sú látky, ktoré majú okamžitý účinok napríklad AH kyseliny, tie vás „opeelingujú“ hneď, keď máte kyselinu hyalurónovú, tá vás hydratuje ihneď a vidíte to v podstate okamžite. Najneskôr za ten jeden mesiac používania by ste mali vidieť ten efekt regenerácie na pokožke. Ak to nevidíte tak máte zlý prípravok a vymeňte ho.
Zaujíma vás, ako naše rozprávanie pokračuje? Pustite si celý rozhovor.
Zdroj: vlastné dotazovanie