Aktuálne nariadenie, ktoré reguluje reklamu, platí v Prahe od roka 2006. Až doposiaľ sa ale týkalo len najprísnejšie chránenej pamiatkovej rezervácie v historickom centre Prahy. Tomu je ale koniec. Nová vyhláška, ktorá vstúpi do platnosti 1. októbra 2021, rozširuje nariadenie na ďalšie pamiatkovo chránené územia, o. i. aj na Vinohrady, Letnú, Dejvice či Smíchov. Jednoducho všetky oblasti, kam až siaha ochranné pásmo Pražskej pamiatkovej rezervácie.
„V pamiatkovo chránených územiach sa nachádza množstvo krásnych domov, no reklamné plachty na fasádach ich často zakrývajú, a tým sa úplne mení nielen naše vnímanie architektúry samotných objektov, ale najmä celkový dojem z priestoru. Dlhodobo sa snažíme o zlepšovanie kvality verejných priestranstiev, teda miest, ktoré ako obyvatelia mesta zdieľame. Som rád, že tak činíme nielen stavebnými úpravami ulíc a námestí, ale aj legislatívnymi krokmi, medzi ktoré sa radí aj dnes schválené nariadenie,“
A reguláciu reklamy a stanovenie jasných a zrozumiteľných pravidiel podporuje aj radná pre oblasť kultúry, pamiatkovej starostlivosti a cestovného ruchu Hana Třeštíková. Podľa nej reklama do mesta patrí, ale v kultivovanej podobe.
Novo schválená vyhláška bude mať tri stupne prísnosti. Najprísnejšie pravidlá budú aj naďalej platiť na území Pražskej pamiatkovej rezervácie. Tu sa v porovnaní so súčasným stavom nemení takmer nič. Pamiatkové zóny budú spadať do druhého pásma. Platiť tu bude menej prísny variant zakazujúci šírenie reklamných plachiet a bannerov, reklamy dodatočne umiestnené na dopravných prostriedkoch, ale tiež rozdávanie letákov a vylepovanie plagátov mimo skolaudované miesta. V treťom, najmenej prísnom pásme, budú zakázané len tie najrušivejšie reklamy – reklamné plachty a reklamy na dopravných prostriedkoch.
Vyhláška je koncipovaná tak, aby sa vzťahovala len na reklamu, ktorá nie je skolaudovaná podľa stavebného zákona. Podnikatelia sa preto nemusia báť, že by im bola znemožnená inštalácia reklamného zariadenia v blízkosti prevádzky. Nutné bude len dodržanie ustanovení Pražských stavebných predpisov, ktoré stanovia napríklad jej maximálne rozmery. Stavebný úrad tiež skontroluje prevedenie a stabilitu nosiča. Minulosťou však bude nekontrolovateľné umiestňovanie plachiet a bannerov na ploty či fasády domov.
„Veľmi ma teší, že sa mestu darí pokračovať v regulácii reklamy. Inštitút plánovania a rozvoja Prahy sa dlhodobo usiluje o to, aby v Prahe opäť vznikol kultivovaný verejný priestor, kde má reklama svoje jasné pravidlá. Preto sme už v roku 2014 vytvorili Manuál tvorby verejných priestranstiev, ktorý obsahuje aj návod na to, ako v meste zaobchádzať s reklamou. Verím, že rozšírenie vyhlášky povedie k tomu, že nám všetkým bude v Prahe zase o niečo lepšie,“