Influencerstvo je v dnešnej dobe práca ako každá iná. Respektíve podnikanie. Influencer je inými slovami podnikateľ, ktorý má určitý vplyv na svojich sledujúcich. Lenže nie vždy sa vydá správnym smerom, a preto sme urobili anketu, kde sme sa spýtali Čechov, čo im prekáža na instagramových influenceroch. Zároveň sme sa o tejto problematike porozprávali s českou herečkou a influencerkou Annou Kadeřávkovou: čo ju štve najviac?
Známa herečka Anna Kadeřávková je zároveň obľúbenou a skúsenou influencerkou. Na Instagrame má už 320 tisíc sledujúcich, takže si musí dávať pozor na všetko, čo na svojom účte zverejní. Čomu konkrétne sa sympatická plavovláska snaží v rámci influencer marketingu vyvarovať?
„Momentálne je to určite šírenie negativity, a to v akejkoľvek forme. Situácia, ktorá momentálne je, lezie krkom každému. Je podľa mňa v poriadku sa s tým občas zveriť aj na sociálnych sieťach, ak má niekto potrebu. Ja sa naopak snažím zdieľať napríklad tipy, čo sa dá počas týchto dní robiť, z čoho človek môže mať radosť. Okrem toho sa tiež snažím vyvarovať neprimeranej reklame, či už počtom, alebo nesúladom so značkou, ktorá pre môj profil nie je uveriteľná,“
„Ľudia mi vyčítajú hlavne asi tú reklamu, ale to už je dnes skoro taký „trend“, povedala by som. Že kto si nerypne alebo nezahejtí, akoby ani nebol. Konštruktívnu kritiku beriem, ale z 99 % sú to skôr zbytočne urážajúce výkriky do tmy. Influencer sa reklamou živí, a keď je urobená pekne, nevidím akýkoľvek dôvod ani priestor na negatívne ohlasy. Ak to niekomu vadí, vždy z profilu môže odísť.“
Pôvabná herečka, ktorá často prechádza medzi Českom a Slovenskom kvôli pracovným povinnostiam, nám tiež úprimne povedala, čo ju všeobecne štve na instagramových influenceroch.
„Nechcem nikoho súdiť, ako sa vraví – každý robí, čo dokáže. Ale napríklad všeobecne je veľmi neobľúbené, keď niekto prijíma veľké množstvo ponúk na reklamu a potom to nestíha striedať inými fotkami, a tak sa mu kopí jedna reklama za druhou. Pôsobí to prelietavo, že to človek robí len pre peniaze, čo tak ani nemusí byť, ale vyzerá to nešťastne. Alebo keď sú spolupráce divné, v zmysle, že to danému influencerovi neverím. Ale v tomto prípade to býva aj chyba na strane firiem, ktoré dostatočne nezvážia výber influencera a zvolia nesprávne. A posledná, ale asi najdôležitejšia, je komunikácia s fanúšikmi, teda ľuďmi, ktorí vás sledujú. Ak na to ide influencer dobre, dokáže si na svojom profile vybudovať fajn komunitu státisícov ľudí, a to je úplne skvelé. Samozrejme to funguje aj naopak, keď svojím prístupom a komunikáciou idete proti nim, dajú vám to pekne vyžrať.“
Táto problematika nás zaujíma natoľko, že sme okrem oslovenia Aničky umiestnili na sociálnych sieťach anketu, v ktorej mohli ľudia odpovedať na otázku „Čo vás najviac štve na instagramových influenceroch?“ Odpovede boli rôznorodé, napriek tomu sa niektoré z nich často opakovali. Vybrali sme 7 najčastejších z nich:
Najväčším problémom je v očiach Čechov príliš mnoho reklám na Instagrame, a to najmä na instastories. Mnoho ľudí skrátka vníma influencerov ako chodiace reklamné letáky, ktoré pre peniaze urobia čokoľvek.
So zľavovými kódmi sa v poslednom čase roztrhlo vrece a vysvetlenie je jednoduché. Firmy si cez ne ľahko urobia prehľad o tom, aký má pre nich dotyčný influencer reálny prínos. Lenže čoho je moc, toho je príliš, a táto „kódománia“ začína liezť Čechom pekne na nervy. Otázkou je, ako dlho budú zľavové kódy plniť svoj účel? Tipujeme, že ich počet využití už nie je žiadna sláva ako kedysi, pretože s rastúcim počtom ich efektivita klesá.
Veľmi často sa ľudia sťažujú na príspevky influencerov, u ktorých chýba označenie reklamy. Spolupráca značiek a influencerov je reklama, ktorá sa riadi hlavne zákonom č. 40/1995 Zb. o regulácii reklamy, ale tiež zákonom o ochrane spotrebiteľa 634/1992 Zb. Z toho teda vyplýva, že by jednoducho mala byť verejne priznaná, rozpoznateľná a správne označená ako #platenepartnerstvo alebo minimálne ako #spolupraca. Skrytá reklama je totiž nelegálna a môžu za ňu lietať pokuty, a je jedno, či ste dostali za reklamu zaplatené, alebo „len“ darček.
V Česku síce zatiaľ nie je žiadny mediálne známy prípad influencera, ktorý by bol potrestaný za neoznačený sponzorovaný príspevok. Nemusíme však chodiť ďaleko, pretože hneď v susednom Nemecku nedávno padol trest pre blogerku Vreni Frost, beauty a lifestyle influencerku, ktorá má vyše 53 tisíc sledujúcich. Dostala pokutu vo výške 178,50 EUR, a to za pridanie fotky na Instagram s produktom, ktorý neoznačila ako sponzorovaný obsah.
Uveďme si príklad. Len čo influencer dostane balík, ihneď začne svojim sledujúcim tvrdiť, že „tieto pro produkty sú vážne super!“. Pôsobí to prvoplánovo a nedôveryhodne. Ďalším vzorovým príkladom je produkt, u ktorého je nutné pravidelné používanie, aby sa dostavil efekt, teda z logiky veci nie je možné odporúčať niečo, čo človek vyskúšal párkrát alebo dokonca len raz.
Veľmi často sa v odpovediach objavovali jednoslovné odpovede ako neúprimnosť, pretvárka a faloš. Niektorí influenceri skutočne nie sú k svojim fanúšikom úprimní a niektorí sledujúci to ľahko odhalia. S neúprimnosťou súvisia tiež reklamy, ktoré sa k danej osobe vôbec nehodia. V tomto prípade by si influenceri mali vyberať tie produkty, ktoré naozaj využívajú, aby nemuseli nič predstierať. Idú tým vo finále sami proti sebe.
V tomto bode musíme spomenúť aj pofidérne súťaže, ktoré občas zaváňajú podvodom. Rovnako ako so zľavovými kódmi nás influenceri nešetria ani so súťažami, ktoré sú na každom „instarohu“. V tomto prípade by si ale mali dôkladne preveriť pravosť súťaže, aby neboli vnímaní ako podvodníci.
Mnohí influenceri sú podľa Čechov namyslení či arogantní a myslia si, že nemusia chodiť do práce ako bežní občania.
Je pravda, že niektorí influenceri by sa naozaj mali vrátiť nohami na zem a premýšľať realisticky, pretože rovnako ako krása, aj Instagram je pominuteľná záležitosť. K tomuto bodu by sme za našu redakciu pripísali aj poznámku, že mnohí influenceri majú neprimerané požiadavky a niektorí z nich sa počas plnenia spolupráce chovajú nezodpovedne, a to je škoda.
V ankete sa objavila tiež kritika správania. Podľa Čechov sa niektorí influenceri nesprávajú vhodne a majú na svojich sledujúcich zlý vplyv. Sem môžeme určite zaradiť vulgárnosť, vysmievanie sa druhým či príliš kontroverzný spôsob vyjadrovania.
Je pravda, že niektorí influenceri by sa naozaj mali občas zamyslieť nad tým, čo vypustia do sveta a v akej podobe. Alebo, ako sa vraví: dvakrát meraj, raz strihaj.
V odpovediach sa tiež niekoľkokrát objavila kritika tzv. „mama blogov“, ktorých na Instagrame nájdeme požehnané množstvo. Nie vždy sa však šťastné mamičky stretnú s pochopením druhých.
V tomto prípade by mali mať českí používatelia Instagramu väčšie pochopenie, pretože rodina je pre mnohých z nás najdôležitejšou vecou na svete!
Bez ohľadu na to, či máte s influencermi nejaký problém, s jednou vecou sa zmieriť určite musíte. Influenceri sú a minimálne ešte nejaký čas aj budú v kurze. Ak vás ale na nich niečo naozaj štve, odstráňte si ich zo sledovania alebo im skúste napísať správu do inboxu. Možno si to prečítajú a zamyslia sa nad tým, pretože influenceri si často radi vypočujú svojich sledujúcich. A na úplný záver by sme sa vás chceli spýtať, čo považujete za najhoršie na instagramových influenceroch konkrétne vy? Ak by ste chceli spomenúť niečo, čo v tomto článku nezaznelo, budeme radi za spätnú väzbu…