Po tom, ako Donald Trump znížil väčšine krajín colnú sadzbu na 90 dní na desať percent a Číne ju naopak zdvihol z 104 na 125 percent, je zrejmé, kto je v súčasnosti najväčší nepriateľ amerického prezidenta. Globálna obchodná vojna sa tak zmenila na súboj dvoch supermocností. Ako sa to môže odraziť v expanzii čínskeho tovaru, ktorý bude smerovať na európsky trh?
„Vzhľadom k tomu, že Čína nerešpektuje globálne trhy, zvyšujem clá na Čínu na 125 percent,“
napísal americký prezident, ako uviedla ČTK. Jeho nové obchodné prekážky pôvodne otriasly akciovými trhmi, zvýšili pravdepodobnosť recesie a vyvolali zo strany Číny odvetnú reakciu.
Stratégia Donalda Trumpa sa vyplatila, uviedol po najnovšom prezidentovom oznámení americký minister financií Scott Bessent.
"Bola to jeho stratégia celý čas a dalo by sa dokonca povedať, že zatlačil Čínu do rohu,"
dodal Bessent.
Obchodná vojna medzi dvoma najväčšími svetovými ekonomikami sa poslednými krokmi americkej i čínskej administratívy pravdepodobne ešte vyostrí. Peking totiž sľúbil, že bude „bojovať až do konca". Zatiaľ to znamená, že začal uplatňovať odvetné clá vo výške 84 percent na dovoz z USA. Okrem nich Čína navyše uvalila obmedzenia na viac než tucet amerických firiem. Tieto opatrenia mimo iné zakazujú vstup vedúcim pracovníkom týchto firiem do Číny alebo im zakazujú v krajine investovať. Tiež Washington dáva zatiaľ najavo, že neustúpi.
Tým ale riziko zhoršenia ekonomickej situácie, ktoré môže postihnúť radu z nás, rozhodne nekončí. Dôvodom je fakt, že sa Čína bude snažiť svoj tovar predať inde než práve vo Spojených štátoch. A práve my sme jedni z prvých na rade.
Premiér Petr Fiala varoval pred presunutím čínskeho vývozu do Európy.
"Dôležité určite je vytvoriť obranu pred povodňou lacného tovaru zo strany Číny. Nemôžeme pripustiť, aby sa Európa stala priestorom, kde Čína bude udávať tovar, ktorý už nemôže dodávať na americký trh. To by určite malo poškodiť naše firmy, preto je rozumná politika v tomto smere proti Číne na mieste,"
povedal Fiala v tlačovej správe vlády.
Čínsky minister obchodu Wang Wen-tchao medzitým po rozhovore s eurokomisárom pre obchod Marošom Šefčovičom povedal, že jeho krajina začala s Európskou úniou rokovania ohľadom cien elektrických vozidiel.
„Čína si praje prehĺbiť obchodnú, investičnú a priemyselnú spoluprácu s EU,“
naspísal čínsky minister podľa komuniké zo stretnutia.
Rýchle kroky čínskej administratívy svedčia o tom, že sa Peking na obchodnú vojnu dlho dopredu pripravoval. Čína sa tak bude snažiť hrnúť do Európy záplavu svojho lacného tovaru, ako sú napríklad elektronika, oblečenie alebo hračky.
Len minulý rok prekročilo podľa Európskej komisie hranice nášho kontinentu približne 4,6 miliardy lacných produktov z Číny. Komisia pri tom tvrdí, že čínske e-shopy profitujú z dumpingového tvorenia cien, štátnych dotácií a daňových únikov, čím poškodzujú európske firmy, ktoré musia dodržiavať prísnejšie pravidlá. Problémom je tiež to, že množstvo tovaru nespĺňa regulácie EÚ. Objavuje sa oveľa viac škodlivých produktov, ktoré ohrozujú zdravie a bezpečnosť spotrebiteľov.
Komisia zároveň upozorňuje na riziká spojené s ochranou osobných údajov, pretože čínske e-shopy často zhromažďujú a spracovávajú dáta o svojich zákazníkoch v rozpore s európskou legislatívou. Plánuje preto zaviesť spôsoby, vďaka ktorým spotrebiteľa ochráni pred sledovaním a zneužívaním ich dát čínskymi e-shopmi. Okrem toho zvažuje zavedenie administratívneho poplatku za každý balíček alebo povinnosť čínskych e-shopov registrovať sa v EU a dodržiavať európske predpisy.
"Online nakupovanie sa teší stále väčšej popularite a preto musíme zvýšiť naše snahy o zabránenie vstupu do EÚ produktov, ktoré nespĺňajú naše bezpečnostné predpisy,"
k tomu dodal Šefčovič.
Čína môže súčasne ešte viac tlačiť na také investície, akými sú už spomínaná elektromobilita alebo oceliarske výrobky. Práve automobilový priemysel je teraz pre Čínu výkladnou skriňou, ako dokazujú značky BYD a Chery Automobile. Nové investície síce už často prebiehajú formou spoločných čínsko-európskych podnikov, napriek tomu hrozí, že na trh príde veľké množstvo nových áut, ktoré budú výrazne lacnejšie a v niektorých prípadoch možno aj poruchovejšie, než aká je súčasná ponuka.
Američania považujú Čínu za svojho najväčšieho protivníka. Preto usilujú o jeho izoláciu, ktorá sa odráža v súčasných obchodných prekážkach. Tento stret má samozrejme dopad aj na zvyšok sveta. Až ďalšie mesiace však ukážu, ako veľmi sa to dotkne rovno nás.
Zdroje: ČTK, Vláda ČR, Európska komisia