Koronavírusový rok 2020 priniesol množstvo zmien, ktoré okrem iného ovplyvnili nákupné správanie spoločnosti. Fronty v obchodoch, hľadanie mincí do košíka a neustále dezinfikovanie rúk nahradilo pohodlnejšie a najmä bezpečnejšie riešenie – online služby. Otázka tak znie: zvládnu logistické spoločnosti doručiť všetky zásielky? Zisťovali sme, ako sú na tom so svojimi kapacitami nielen logistické spoločnosti, ale aj to, aké sú nové trendy v doručovaní, na čo by sme nemali zabúdať pri online nakupovaní, kedy sa oplatí poistiť si balík a čo všetko museli podstúpiť a zmeniť kuriéri.
Nakupovanie cez internet sa podľa štatistík počas prvej vlny pandémie zdvojnásobilo. Množstvo firiem nebolo vôbec pripravených na takú výnimočnú situáciu a pri doručovaní kapacitne zlyhalo. V lete sa veci v rámci možností vrátili do normálu, ale s jeseňou prišla vlna druhá. Na tú už boli firmy oveľa lepšie pripravené, možno aj vďaka tomu, že sú zvyknuté na každoročné predvianočné šialenstvo. Z dôvodu pandémie zaznamenali nákupné centrá tento rok pred Vianocami pokles návštevnosti, zákazníci sa totiž presunuli na internet.
„Teraz rovnako ako všetky služby zaznamenávame výrazný nárast počtu zásielok až o 50 %. S včasným doručením u nás nie je žiadny problém a prevažne všetky zásielky budú doručené včas aj v prípade objednania pár dní pred Vianocami. Záleží na tom, akú si zvolíte doručovaciu metódu,“
povedal pre LP-Life Artem Salichov, zakladateľ spoločnosti ShipEx. Vláda a odborníci niekoľkokrát avizovali, aby sa ľudia snažili vyhýbať sa obchodným centrám. Pri takom nakupovaní sa totiž môže človek stretnúť až s desiatkami nakazených osôb. Či k prenosu dôjde, už potom záleží na dodržiavaní pravidiel a odporúčaní.
Čoraz obľúbenejšie je v Česku rýchle doručovanie, pri ktorom zákazník presne vie, kedy kuriér na jeho adresu dorazí. Ďalším trendom je nechať si tovar doručiť do bezkontaktného výdajného miesta v blízkosti domova. Stačí zadať na mieste kód, ktorý vám príde prostredníctvom SMS, a potom sa otvorí schránka s tovarom.
„Bezkontaktné doručenie je, samozrejme, v prípade zákazníkov v karanténe. Ale ak má zákazník prianie, aby mu kuriér položil nákup ku dverám a odstúpil – čo bola bežná forma odovzdania nákupu počas jarnej pandémie – kuriéri sú ochotní a pripravení aj na túto formu odovzdania nákupu zákazníkovi,“
uviedol Petr Pavlík, CEO spoločnosti Rohlík.cz. Firma prichádza napríklad s výdajnými miestami – Rohlík pointmi, kde si zákazník môže vyzdvihnúť svoj nákup bez čakania na kuriéra. Každý má svoj nákup zamknutý v skrinkách, kde nechýba ani mraziaca a chladiarenská časť, aby bol nákup pri vyzdvihnutí v tej najlepšej kondícii.
S dištančným odovzdaním tovaru začal aj potravinový reťazec Košík.cz. Snaží sa tak zabrániť kontaktu medzi zákazníkmi a kuriérom. Pri odovzdaní položí kuriér nákup vedľa dverí do bytu alebo rodinného domu, pričom kuriér a zákazník od seba musia dodržiavať niekoľkometrový odstup.
„Stále máme ešte množstvo zákazníkov, ktorí bezkontaktné doručenie preferujú, a je to úplne v poriadku. Zhruba v pätine domácností, kam vozíme, bývajú seniori. Maximálna opatrnosť teda dáva zmysel,“
S pandémiou koronavírusu vzrástol veľký záujem o prácu kuriérov. Práve tí sa museli situácii do veľkej miery prispôsobiť a striktne dodržiavať protiepidemické opatrenia. Pred každým nákupom si musia vydezinfikovať ruky a dezinfikované sú aj autá po každej zmene. Tiež sa im pravidelne meria teplota. Ich prácu si ľudia začali oveľa viac vážiť, čo sa podľa hovorcu spoločnosti Košík prejavuje aj na prepitnom, ktoré zo strany zákazníkov výrazne stúplo.
„Mnoho zákazníkov si až vďaka tomuto roku uvedomilo, aká pohodlná je vlastne možnosť nakupovať potraviny online. Za to, čo často brali ako samozrejmosť, opäť pocítili vďaku,“
„Určite pociťujem viac zákaziek z dôvodu zatvorených a obmedzených obchodov. Rozvážam denne zhruba 40 až 70 nákupov po Prahe a regiónoch. Mnoho ľudí však našu prácu berie ešte stále ako samozrejmosť za zaplatené služby. Je ale aj časť ľudí, ktorí si to naozaj vážia. To, že im niekto ušetrí veľa času a námahy,“
Počas vianočných sviatkov sa všetci radi rozmaznávame. Užívame si pohodovú atmosféru a dopriavame si jednoducho suroviny, ktoré máme radi. Zisťovali sme preto, čo bude trendom tohtoročných Vianoc.
„Očakávame, že záujem bude ako už tradične o vianočné pečivo. Nárast dopytu očakávane dvojnásobný oproti minulému roku, ale už teraz tušíme, že bude nutné navýšiť rezervácie u našich pekárov. V ponuke na Rohlik.cz bude aj bezlepkové pečivo od značky Doktor Pekař i bezlepková vianočná štóla. Zároveň sa ako každý rok pripravujeme na záujem o ryby a mäso – u kapra vnímame jasný trend prechodu od nákupu živej ryby, prípadne celého kapra, k už pripraveným filetám,“
„V košíkoch sa na Košíku.cz stále častejšie objavujú okrem štandardného sortimentu delikatesy, prémiové výrobky, sofistikované cukrovinky či kvalitný alkohol. Je badať, že zákazníci nechcú šetriť a chcú si užiť spoločný čas naplno. Čo je vzhľadom na náročný rok pomerne rozumná bodka,“
Aj nákupy vianočných darčekov zverila veľká časť Čechov tento rok do rúk online predajcov a logistických spoločností. Firmy sú na enormný záujem pripravené, odporúčajú však nenechávať nič na poslednú chvíľu a darčeky radšej objednávať najneskôr sedem dní pred Vianocami (17. 12.). Pri neskoršom objednaní vo väčšine prípadov negarantujú doručenie do Vianoc. A čo sa bude tento rok objednávať úplne najviac?
Ak nemáte svoju rodinu na blízku, nezúfajte. Môžete totiž urobiť radosť aj do zahraničia. Napríklad porovnávač Shipex vám pomôže vybrať rýchlosť a cenu dopravy odlišných prepravcov do najrôznejších kútov sveta. Ak by ste si nevedeli dať rady, je tu aj možnosť kontaktovať priamo konkrétnu firmu, ktorá vám odporučí najvhodnejšie riešenie pre váš balík.
Veľmi často je na mieste otázka, či si svoj balík nechať poistiť. Samozrejme, je potrebné zvážiť, čo zásielka obsahuje a akú hodnotu zverujete do rúk prepravcom. V rámci Českej republiky je poistenie zásielky bežne do hodnoty 10 000 Kč (380 eur, pozn. red.) v cene poštovného.
„Ak ide o drahší tovar, odporúčame zásielku pripoistiť na jej hodnotu, v prípade nehody sa škodová udalosť rieši bez problémov a rýchlo,“
uviedol Artem Salichov, zakladateľ ShipEx. Podľa neho sa zákazníci nemusia obávať, že sa ich balíček po ceste stratí. Stáva sa to skutočne výnimočne, zhruba v 0,1 % prípadu.
A ako ste na tom vy? Už máte darčeky nakúpené alebo ešte stále vyčkávate? Hlavne nezabudnite – nenechávať všetko na poslednú chvíľu!