Viac než tridsaťpäť rokov fungujú vozy lanovej dráhy na Petříne bez nejakých väčších opráv. To sa ale musí v blízkej budúcnosti zmeniť, pretože dráhové teleso lanovky dožíva. Podľa prepočtov vydrží ešte tak štyri, maximálne päť rokov. Preto hl. mesto Praha a Dopravní podnik hl. m. Prahy chystajú nielen rekonštrukciu trate lanovky na Petřín, ale tiež nákup úplne nových vozov.
Na novú podobu vozov plánuje Praha tento rok vypísať dizajnovú súťaž. Prví cestujúci by sa zmodernizovanou lanovkou na Petřín mohli zviezť najskôr na konci roka 2023. Odhadované náklady na rekonštrukciu trate a nákup nových vozov sú zhruba 210 miliónov Kč (vyše 8 miliónov eur, pozn. red.).
Ročne prepraví viac ako 2 milióny cestujúcich. Súčasná trať pochádza z prvej polovice 80. rokov, rovnako ako skrine oboch vozov. Bola postavená po tom, čo pôvodnú trať z 80 % zničili masívne zosuvy pôdy na petřínskom svahu v roku 1967. Podvozkové rámy sú ešte staršie. Boli vyrobené v roku 1931 v Ringhofferových závodoch v Prahe, ale takisto boli repasované v prvej polovici 80. rokov 20. storočia. Ich životnosť výrobca odhadoval na zhruba 20 rokov.
„Jedna z najatraktívnejších turistických ikon Prahy i celej Českej republiky si zaslúži nie unifikovaný, ale osobitý dizajn, ktorý najlepšie zaistíme dizajnovou súťažou, od ktorej tiež očakávam zvýšenie kapacity vozov na maximum v technických a rozmerových podmienkach. Lanovku na Petřín musíme zrekonštruovať a nakúpiť nové vozy, inak sa môže stať, že do piatich rokov prestane jazdiť,“
povedal Adam Scheinherr, zástupca primátora a predseda dozornej rady DPP s tým, že síce nie je možné ovplyvňovať základné technické parametre vozov, ale potenciálni výrobcovia ponúkajú možnosť individuálneho dizajnu čelných partií, interiéru alebo okien a, samozrejme, farebnosti. Praha vďaka tomu získa nielen nové, ale aj jedinečné vozy lanovky na Petřín, ktoré môžu slúžiť ďalších minimálne 30 rokov. Rekonštrukcia súčasne umožní postupne realizovať stavebné úpravy na bezbariérové sprístupnenie lanovky na Petřín.
DPP v roku 1996 opravil mostné podpery, v rokoch 2015 až 2016 postavil nový most a stanicu Nebozízek z dôvodu havarijného stavu pôvodnej konštrukcie z roku 1985. Postupne sa zhoršujúci technický stav trate pre nekvalitné podložie a nefunkčné odvodnenie potvrdila v roku 2018 diagnostická štúdia, na ktorej sa podieľali tiež odborníci z ČVUT.
Tento rok v júli lanovka na Petřín oslávi 130 rokov od zahájenia prevádzky. V histórii ju musela dvakrát prerušiť, krátko po založení Československa na 12 rokov, a v 60. rokoch na 20 rokov.
„Nechceme dopustiť ďalšie prerušenie jej prevádzky, okrem nevyhnutného času, počas ktorého budeme trať rekonštruovať a testovať nové vozy. Petřínsky svah sa zosúva, trať potrebuje do 4 – 5 rokov akútnu rekonštrukciu. Vozy majú skrútený rám a zhruba rovnako dlhú maximálnu životnosť ako trať. Na druhú stranu, nemá ekonomický zmysel trať rekonštruovať bez toho, aby sme vedeli, aké vozy budú po nej ďalších cca 30 rokov jazdiť,“
Zázemie lanovky, teda stroje pohonu lanovky, zostanú zachované, pretože sú pamiatkovo chránené. Jediné, čo by sa malo zmeniť, je brzdný systém. Aktuálne lanovka na Petřín využíva núdzovú brzdu tzv. „na lane“. Túto technológiu ale už niekoľko desiatok rokov nikto nevyrába. Väčšina súčasných pozemných lanoviek používa núdzovú brzdu tzv. „na koľajnici“.
„Lanová dráha na Petřín, ktorá zahájila prevádzku už v roku 1891, má pre nás nesmierny význam, je to skutočný technický skvost. Vypovedá o tom množstvo cestujúcich, ktorých je v letných mesiacoch až 250 tisíc, v priemere viac ako dva milióny ročne. A od spustenia novodobej prevádzky v roku 1985 prepravila lanovka viac ako 55 miliónov ľudí. Preto je dôležité, aby prebehla rekonštrukcia v takom rozsahu, aby bola zaistená bezpečná preprava osôb a lanovka tak mohla slúžiť návštevníkom ďalšie desiatky rokov,“