Automobilová značka Tesla vlastnená miliardárom Elonem Muskom sa stala nespochybniteľnou vlajkovou loďou elektromobility. No radikálny vstup vlastníka automobilky do americké politiky po boku Donalda Trumpa okorenený koketériou s fašizmom sa mnohým zákazníkom na trhu nepáči. Na trhu sa totiž nakupujúci radi rozhodujú podľa vlastných emócií. Politika však často vyvoláva aj negatívne pocity, s čím sa bude musieť svetový oligarcha Musk vyrovnať.
Ekonomi sa radi zaklíňajú matematickými výpočtami a štatistikami, čo sa hodí, lenže ľudské správanie sa nedá napchať do kalkulačky. Platí to aj o situácii na trhu. Marketéri radi útočia na ľudské emócie, aby sa s propagovanými produktmi vliali do priazne spotrebiteľov a zahrali na ich citovú stránku tak a ich tovar.
Však to platí aj naopak. Najnovším príkladom sú automobily značky Tesla. Dlhé roky to bol veľmi špecifický brand, k jeho úspechu prispieval aj neortodoxný vlastník Elon Musk. Emócie spojené s jeho technologickým videním budúcnosti vyvolávali a stále vyvolávajú u mnohých ľudí pozitívne emócie. Z týchto dôvodov si mnoho ľudí kúpilo práve Teslu, ktorá tvorí medzi elektromobilmi kategóriu sama pre seba.
Samozrejme, sláva najbohatších mužov stúpla do hlavy, čomu sa naozaj nemožno čudovať. V chvíľach triumfalizmu, keď zvíťazil kandidát na prezidenta USA, ktorého vychovával, sa rozhodol ukázať, že si môže na pódiu kludne pozdravovať nacistickým spôsobom. Dosiaľ sa špekuluje o tom, či išlo o úprimnú prihlášku k zvrácenej ideológii alebo excentrický miliardár chcel len provokovať.
Mohol chcieť všetkým ukázať, že teraz je on na rúle a nikto ho nebude brzdiť. Ale americký republikanizmus funguje na vzájomnom brzdení. A tak dvojica Musk/Trump začali hneď brzdiť sudcovia, na čo si začali sťažovať v duchu ideológie oslávene často zdvíhaním pravice.
Mnohým ľuďom sa fašónska koketeria nepáči, hoci nemusela byť myslená úplne do dôsledku. Napriek tomu, že aj oponenti musia Trumpa v Bielom dome stráviť, podporovať jeho kamaráta nákupom jeho produkcie nemusia a tiež to neurobia. Revolta proti autám Tesla pritahuje čím ďalej viac pozornosti. Na uliciach amerických miest nájdeme plagát, ktorý spája politickú garnitúru práve so symbolikou elektrických áut (voz úvodné foto), poľská vláda vyzýva k bojkotu týchto produktov a internet sa začína napĺňať vtipmi na túto tému.
"Predaje Tesly sa po uvedení nového modelu Y predsa len zlepšia, už sa tvoria rady..."
sarkasticky komentuje snímku policajtov pred sídlom automobilky na X David Soukup, ktorý na sieti dlhodobo propaguje elektromobilitu. Rad však tvoria policajti, pretože na mieste pravidelne protestujú odpúrci Muskových politických aktivít.
Asi najhoršie sa Tesla darí v Nemecku. V krajine, kde má zelená politika veľmi silné slovo, sa predaje áut Tesly prepadli o 76 %. V iných Európskych krajinách sa prepadajú medzi 30-60%. Je nutné pripomenúť, že Musk tu otvorene podporil stranu AfD. Jej predstavitelia sú proruskí nielen vo svojej rétorike, ale mnohí z Ruska aj inkasovali peniaze a sú v hľadáčiku nemeckých tajných služieb, kvôli neonacistickým tendenciám
Podpora tohto politického prúdu je potom príliš veľké sústo aj pre milovníkov zelenej elektromobility. Hoci si AfD užíva dvaadvadsaťpercentnú podporu z posledných volieb, je ťažko si predstaviť, že voliči tejto strany sú veľkými záujemcami o nákup elektrovozov.
Raketovo frčí dole aj akcie Tesly ruka v ruke s ostatnými americkými technologickými gigantmi. Šéf jedného z najväčších Marc Zuckerberg svojimi miliónmi rovnako ochotne podporil zvoleného Trumpa v nahliadnutí hrmtania legislatívy. No milovníci demokracie prelínanie politiky a biznisu, kedysi známeho ako korupcia, neberú do úvahy iba raz za 4 roky pri volebných urnách, ale aj pri vypúšťaní svojich peňaženiek.
Na majiteľovi Tesly tak možno uvidíme, či je pre neho dôležitejšie jeho vlastné ego alebo rozvoj jeho biznisu. Peniaze tak majú unikátnu možnosť ukázať, či sú v prípade spomínaných predných miliardárov až na prvom mieste.
Zdroje: autorský text, komentár, ČT, X.com