Už v roku 2024 by mali obyvatelia Prahy získať novú promenádu! Uvítajú ju peší, ako aj milovníci cyklistiky či kolieskových korčúľ. Jednoducho všetci, ktorí trávia radi čas v krásnej zeleni. Promenáda má viesť od Strašníc a Hostivařa k Vršovickej železničnej stanici.
„Vzniknú štyri kilometre samostatnej trasy pre peších a cyklistov, ktorá bude navyše plne bezbariérová. Myslím si, že je to v tomto desaťročí, ktoré máme pred sebou, jeden z najdôležitejších projektov na poli udržateľnej dopravy cyklistov a peších, ktorý v hlavnom meste vznikne,“
Novo vznikajúcu železničnú promenádu prirovnal k newyorskému High Line – visutému parku na mieste bývalého koľajiska na ostrove Manhattan. „Je tu trochu spojenie s High Line, pretože využívame nostalgickú zložku, ale zároveň tomu dávame novú funkciu,“ dodal Scheinherr.
Novou funkciou je podľa neho to, že sa na promenáde budú môcť ľudia denne nielen prechádzať, zabehať si či si oddýchnuť, ale tiež budú môcť po nej na bicykli dochádzať do práce. Promenáda totiž spojí Prahu 10 s Prahou 2, 4, 10 a 15. Umožní ľuďom dostať sa na bicykli či pešo k štadiónom Eden a Ďolíček, na Gutovku, či k jednotlivým parkom.
„Nepredstavujeme si len cyklotrasu, ale budú sa tam môcť pohybovať ľudia nielen na bicykli, ale aj peši a súčasne tam budú krásne zelené miesta,“
Myšlienka vzniku železničnej promenády prišla v roku 2013 spolu s informáciou o zrušení železničnej trate. Na konci roka 2017 vznikla technická štúdia realizovateľnosti. Zámer potom v roku 2018 schválila rada mesta. Stavba by sa mohla začať už o dva roky.
Náklady sa odhadujú na 200 až 300 miliónov korún (7,6 až 11,5 miliónov eur, pozn. red.). Po promenáde by sme sa mohli prejsť najneskôr v roku 2024.
„Základom bude štyri kilometre dlhá trať. Návrh premení dve koľaje na dva pásy – jeden rýchlejší, jeden pomalší. Oddelí ich pás vegetácie,“
priblížil Cach. Promenáda si však zachová aj históriu 150 rokov starej železnice, ktorú nahradí. Na niekoľkých miestach budú časti koľajiska zachované, rovnako ako návesti a železničné cedule. Od všetkého trochu potom nájdeme na zastávke Strašnice, na ktorej budú zachované niektoré prvky z každého jednotlivého obdobia.
Okrem samotnej promenády však vzniknú aj tri nové lávky. Jedna priamo pri Edene, ďalšia v oblasti ulice v Korytech. Posledná a zároveň tiež najväčšia na Průběžnej. Veľkosť lávok bude gradovať od centra mesta smerom von.
Strašnická železnica vrátane zastávky prestane fungovať v decembri. Dôvodom je vznikajúci nový železničný koridor medzi Vršovicami a Hostivařom. Chystaný sedemkilometrový úsek bude prvou štvorkoľajnou traťou v Česku. Plánujú sa tiež nové železničné zastávky, napríklad v Edene či v časti Zahradní město.